nedeľa 20. mája 2007

Australsky politicky system

V piatok som dostal novu postu. Vyzyva ma v nej miestna volebna komisia, aby som sa zahlasil do volieb. Zdalo sa mi to nejake zvlastne, ved predsa nie som australsky obcan. Tak som zavolal na infolinku, kde mi polozili niekolko otazok typu ci som uz dovrsil 18 rokov, ci byvam na svojej sucasnej adrese aspon mesiac a pod. Vsetko som zodpovedal a dostal som odpoved, ze som opravneny sa zucastnit volieb. Informacia ma vyrazne prekvapila, a tak som polozil na konci asi desatminutoveho hovoru zasadnu otazku. "Mozem volit aj ked nie som australsky obcan?" Na druhej strane telefonu sa ozval sum a po chvilke pauzy sa ozvalo "Excuse me? Could you repeat the question?" (prepacte mozte zopakovat otazku?) Tak som sa teda opytal este raz, zase minutka nervozneho dychania v telefone, krcenie a pretacanie papierov a tukanie do klavesnice a vzapati sa ozvalo: prepacte, asi doslo k omylu, na to aby ste mohli volit musite byt australskym obcanom. Zhlboka som si vydychol a ukoncili sme hovor obligatnymi recami o pochopeni, ze dochadza k omylom, a ze sme ludia a pod. Inak ma tak napadlo neskor, ze keby som mal vodicsky preukaz queenslandu (o co mi len staci poziadat na zaklade mojho medzinarodneho vodicaku), tak by som sa mohol legalne preukazat, ze som australcan a dokonca by som mohol aj volit. No nie je to haluz?

Ked uz sa taka zaujimava vec stala rozhodol som sa popisat trosku australsky politicky system, ktory je vlastne prekladom Danovho vypracovania ziadosti mojej sestry, ktora potrebovala tieto informacie na maturity. Takze vesele citanie.

Australia politika zaujima svoje miesto v ramci systemu zvanom parlamentarna demokracia. Australska konstitucna monarchia ma federalny system v ramci konstitucnej monarchie, cize australcania volia statnych a teritorialnych zastupcov ako aj zastupcov do parlamentu zalozenom na Westminsterskom systeme (Velka Britania).

Dolna komora je znama ako Snemovna reprezentantov a pozostava zo 150 kresiel. Voli sa kazde tri roky. Politicka strana s najvacsim poctom kresiel v Snemovni Reprezentantov tvori vladu na cele s premierom (predseda vlady). Hlavou krajiny je Generalny Guverner a ten je zastupcom Anglickej Kralovnej v Autralii. Generalny guverner je nominovany parlamentom a schvaleny kralovnou. V skutocnosti je Generalny guverner viacmenej iba "ceremonialna figurka" a aj ked ma dost pravomoci, vyuziva to len velmi zriedkavo.

Kazdy zakon musi prejst cez obe institucie - Snemovnu Reprezentantov ako aj Senat. Senat je organ so 76-imi miestami. Kazdy zo 6-tich statov v Australii voli 6 ludi do Senatu na 6 rocne obdobie. Severne Teritorium a Australske Teritorium Hlavneho Mesta volia 2 clenov do senatu.

Najvyssim sudnickym organom v Australii je Najvyssi Sud ktory ma pravomoc potvrdzovat ustavnost zakonov prijatych parlamentom a upravovat rozhodnutia nizsich sudov v niektorych legislativnych otazkach.

Žiadne komentáre: